Jest to uporządkowanie wrażeń zmysłowych tak aby mogły być użyte w codziennym życiu. Terapia polega na dopasowaniu odpowiednich ćwiczeń i zabaw dla dziecka tak aby wywołać konkretną reakcje sensoryczną, która będzie oddziaływać na zdiagnozowane deficyty.
Jest to proces w trakcie którego mózg otrzymuje informacje z narządów zmysłów, przetwarza je, segreguje i interpretuje a następnie reaguje właściwą odpowiedzią.
Prawidłowe przetwarzanie sensoryczne jest fundamentem edukacji i zachowań społecznych.
Wskazania do terapii:
– autyzm
– MPD ( mózgowe porażenie dziecięce)
– zespół Downa
– nadmierna pobudliwość emocjonalna
– deficyty uwagi
– zaburzenia koordynacja wzrokowo-ruchowej
– słaba organizacja zachowania
– zaburzenia rozwoju mowy
– niezgrabność ruchowa
– problem z czytaniem, pisaniem, rysowaniem
– mała samodzielność w czynnościach dnia codziennego
– zaburzenia posturalne
Zaburzenia integracji sensorycznej to NIE choroba.
Zaburzenia integracji sensorycznej to specyficzny sposób funkcjonowania układu nerwowego.
Zaburzenia SI diagnozujemy, gdy trudności sensoryczne mają znaczący wpływ na codzienne funkcjonowanie dziecka.
Na diagnozę nigdy nie jest za wcześnie.
Integracja Sensoryczna
Objawy zaburzeń
DZIECKO
NIE LUBI
– mycia lub czesania włosów
– metek w ubraniach
– obcinania paznokci lub włosów
– kręcenia się na karuzeli
– huśtania się na huśtawce
– chodzić na boso
– głośnych dźwięków
– smarowania kremem
– przytulania
– się wpinać
MA PROBLEM
– z koncentracją uwagi
– ze zrozumieniem poleceń
– z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem
– z czynnościami samoobsługowymi
– z samoregulacją ( zaśnięciem, wyciszeniem się)
– z utrzymaniem równowagi ( często się potyka, ma siniaki, obija się o meble)
– z koordynacją obu stron ciała
– z planowaniem ruchu
– z koordynacją ręka – oko
– z odróżnianiem stron prawo-lewo
– z oceną odległość od przedmiotów
– z nauką jazdy na rowerze
MA
– nadwrażliwość na dotyk, dźwięki, światło
– chorobę lokomocyjną
– nadmierną lub słabą reakcje na ból
– wybiórczość pokarmową
JEST
– niezgrabne ruchowo
– nadpobudliwe ruchowo
– płaczliwe, niespokojne
– wybuchowe/impulsywne
– nadwrażliwe emocjonalnie
– wycofane/ nadmiernie ostrożne ( lubi bawić się sam)